Щодо нагальності розроблення детальних планів територій
Питання використання земель житлової та громадської забудови, до яких належать земельні ділянки в межах населених пунктів, що використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об’єктів загального користування, врегульовано Главою 6 Земельного кодексу України (далі – ЗК України). Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм (ст. 39 ЗК України).Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені у Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року № 3038-VI (далі – Закон).
У пункті 3 частини 1 статті 1 Закону визначено, що детальний план території – це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Відповідно до частини 6 статті 24 Закону склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
З 1 січня 2015 року набрали чинності частини 3 та 4 статті 24 Закону, відповідно до яких передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється у разі відсутності плану зонування або детального плану території, а також забороняється зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території.
Нагадаємо, що на період з 01.01.2013 по 01.01.2015 року центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, була надана можливість розробити необхідну містобудівну документацію, зокрема, пунктом 6-1 Прикінцевих положень Закону було відтерміновано дію частини 3 та 4 статті 24 Закону, а наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.03.2012 року були затверджені ДБН Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану території», які визначали норми при розробленні детальних планів територій для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб незалежно від форм власності та господарювання.
Проте, станом на сьогоднішній день за браком коштів кількість розроблених детальних планів територій суттєво не збільшилась.
Внаслідок цього процес передачі у власність та користування фізичним і юридичним особам земельних ділянок із земель державної або комунальної власності з 1 січня 2015 року є можливим лише при умові розроблення та затвердження детального плану території.
Вищевказане свідчить про необхідність залучення фізичних та юридичних осіб, які виявили намір отримати у власність чи користування земельну ділянку із земель державної або комунальної власності, до створення містобудівної документації.
Зважаючи на дефіцит як Державного, так і більшості місцевих бюджетів, вважаємо, що реалізація принципу оплатності володіння та користування земельними ділянками шляхом використання коштів фізичних та юридичних осіб для розроблення детального плану території є позитивним кроком у впорядкуванні земельних відносин.
Враховуючи, що забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів є пріоритетним напрямом регулювання містобудівної діяльності, а також беручи до уваги необхідність створення привабливого інвестиційного клімату в Україні, вважаємо позитивним введення в дію частин 3 та 4 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року № 3038-VI. Також пропонуємо на законодавчому рівні передбачити можливість формування фонду на покриття витрат для виготовлення містобудівної документації із коштів фізичних та юридичних осіб, які виявили намір отримати у власність чи користування земельну ділянку із земель державної або комунальної власності.
Титикало Р.С. – керівникАБ «Титикало та партнери»
Сілкова А.О. – юристАБ «Титикало та партнери»
