Щодо запровадження інституту приватних виконавців
Запровадження змішаної системи виконання судових рішенням є прогресивним та позитивним кроком у реформуванні правової системи України.
Ні для кого не секрет, що низька заробітна платна, відсутність мотивації та завантаженість державних виконавців не сприяють справедливому виконанню судових рішень у розумні строки.
Рішення законодавця про введення інституту приватних виконавців сприятиме розвитку конкуренції у сфері юридичних послуг та спростить процес виконання судових рішень.
Позитивним є те, що запропонованим проектом передбачено важелі впливу з метою недопущення некомпетентних юристів до виконання судових рішень та зловживання приватними виконавцями своїми повноваженнями. Так, перш за все, приватним виконавцем може стати тільки особа, яка пройшла так званий відбір уповноваженими органами державної влади, зокрема кваліфікаційною дисциплінарною комісією, яку планують створити. Окрім цього, проектом передбачається обмеження виконавчих проваджень, які можуть вести приватні виконавці, функціонування Єдиного реєстру приватних виконавців, страхування відповідальності приватного виконавця та його обов’язкове членство в Національній палаті приватних виконавців. У законопроекті прописані вимоги до приміщень приватних виконавців, засобів зв’язку, зберігання документів.
Таким чином, проект закону чітко регулює повноваження та діяльність приватних виконавців. У зв’язку з чим впровадження інституту приватних виконавців не варто порівнювати з колекторами та/або рейдерами, оскільки діяльність останніх не регулюється жодними нормативно-правовими актами.
Окрім цього, пропонуємо передбачити можливість забезпечення доступу приватних виконавців до ЄДРВП з метою уникнення виконання одного й того виконавчого документу як державним, так і приватним виконавцем.
Оподаткування винагороди приватного виконавця, яка складається з основної суми, яку стягують з боржника за вчинення виконавчих дій, та додаткової суми, обумовленої у договорі між приватним виконавцем та стягувачем, сприятиме збільшенню надходжень до державного бюджету.
Вважаємо, що створення відкритого реєстру боржників як юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, так і фізичних осіб забезпечить відкритість правовідносин та унеможливить проведення боржником шахрайських операцій з його майном.
Титикало Р.С. – керівник АБ «Титикало та партнери»
Сілкова А.О. – юрист АБ «Титикало та партнери»
