Новини
Листопад 08, 2019

Роман Титикало: “Ходіння по колу: кілька міркувань про новації і зміни судової реформи-2019”


Кожен, хто приходив до влади, лобіював законопроєкти так чи інакше пов’язані з судовим устроєм удержаві. Ходячи по колу, «вдосконалювали» вдосконалене попередниками.

Кожен, хто приходив до влади, лобіював законопроєкти так чи інакше пов’язані з судовим устроєм удержаві. Ходячи по колу, «вдосконалювали» вдосконалене попередниками.

Не стало винятком і цьогорічне прийняття Закону № 1008 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» від 16.10.2019 №193-IX, які набрали чинності з 7 листопада.

Проте підпункт 16 пункту 1 розділу I цього Закону набирає чинності з 1 січня 2020 року.

Згідно до Закону у системі правосуддя відбудеться низка змін, а саме:

  • з дня набрання чинності цим Законом повноваження членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України припиняються;
  • скорочується чисельність суддів Верховного Суду з 200 до 100;
  • протягом 90 днів ВРП формує новий склад ВККСУ на підставі відкритого конкурсу;
  • кількість членів ВККСУ зменшується з 16 до 12;
  • члени ВККСУ призначаються та звільняються з посад рішенням ВРП;
  • ВРП затверджує порядки складання відбіркового іспиту, кваліфікаційного іспиту та методики оцінювання кандидатів у судді, порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, порядок формування і ведення суддівського досьє;
  • при ВРП на 6 років створюється новий дисциплінарний орган — Комісія з питань доброчесності та етики;
  • переформатування ВС має завершитися через 60 днів з дня формування нової ВККСУ;
  • рішення ВРП прийматиме безпосередньо під час засідання без виходу до нарадчої кімнати.

Хронологія реакцій

16 жовтня 236 народних депутатів підтримали законопроєкт Зеленського №1008 щодо діяльності органів суддівського врядування у другому читанні. Це сталося попри застереження представників міжнародних організацій.

Ще 1 жовтня у своєму листі до міністра закордонних справ України Вадима Пристайка генеральний секретар Ради Європи Марія Пейчинович-Бурич повідомила, що законопроєкт №1008 передбачає широкомасштабні зміни, які можуть мати значні наслідки для незалежності судової системи.

3 жовтня посол ЄС в Україні Матті Маасікас також повідомив, що Європейський союз поділяє занепокоєння Ради Європи через проєкт судової реформи президента Зеленського.

25 жовтня Верховний Суд офіційно звернувся до президента України Володимира Зеленського з проханням ветувати його законопроєкт №1008.

І що?! Як на мене, то:

  1. якщо вже й треба було вносити певні корективи, то слід було виважити всі нюанси судової реформи, узгодити їх зі світовими експертами в царині права;
  2. не бачу основного – правової визначеності;
  3. судді Верховного Суду відмовились від звичного їм способу життя –  пішли з адвокатури, відійшли від наукової діяльності, пройшли складні конкурсні відбори, а тут на носі знову новий конкурс?! То скільки ж вже можна ходити по тому замкнутому колу?

І останнє, на моє глибоке переконання : усе, що відбувається, ― це чистої води намагання загнати в стійло Верховний Суд, адже справді існує серйозна небезпека плачевних наслідків для незалежності судової реформи.

 То ж до чого дійдемо, панове?!