Новини
Січень 03, 2020

Зверніть увагу: новації в законодавстві, що діють із січня 2020 року

З 1 січня 2020 в українському законодавсті набрали чинності наступні нововведення:

Промисловість. Будівництво. Енергетика

  • Набув чинності Технічний регламент рухомого обладнання, що працює під тиском, розроблений на основі Директиви № 2010/35/ЄС.

Документом установлено обов’язки виробників, уповноважених представників, імпортерів, які вводять в обіг лише те обладнання, що відповідає вимогам нормативних документів (постанова КМУ від 04.07.18 р. № 536).

  • Із 1 січня застосовуються прогнозні середньорічні показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України на 2020 рік (без урахування тимчасово окупованої території АР Крим та м. Севастополя) (наказ Мінрегіону від 02.12.19 р. № 287).
  • Із 1 січня застосовуються ставки плати за стандартне приєднання на 2020 рік, установлені постановою НКРЕКП від 22.11.19 р. № 2460. Усі оператори систем розподілу (далі – ОСР) повинні оприлюднити на власних офіційних вебсайтах розміри цих ставок на 2020 рік.
  • Із 1 січня застосовуються ставки плати за нестандартне приєднання потужності та ставки плати за лінійну частину приєднання на 2020 рік для всіх ОСР (без ПДВ), затверджені постановою НКРЕКП від 22.11.19 р. № 2461. ОСР зобов’язані оприлюднити на офіційних вебсайтах: розміри ставок плати за нестандартне приєднання потужності та ставок плати за лінійну частину приєднання на 2020 рік; інформацію про величину коефіцієнтів завантаження трансформаторних підстанцій основної мережі напругою 35–110 (154) кВ ОСР (для кожної територіальної одиниці ОСР), розрахованих за Методикою, затвердженою постановою НКРЕКП від 18.12.18 р. № 1965, та використаних при розрахунку ставок плати за нестандартне приєднання потужності на 2020 рік.
  • Із 1 січня установлено тариф на послуги постачальника «останньої надії» на I квартал 2020 року на рівні 402,68 грн/МВт•год (без урахування ПДВ) (постанова НКРЕКП від 13.12.19 р. № 2772). На 2020 рік визначено планову ставку внеску на регулювання у розмірі 0,06 % (постанова НКРЕКП від 22.04.19 р. № 596).

Соціальний захист. Медицина. Страхування

Із 1 січня Законом про Держбюджет на 2020 рік установлено розміри прожиткового мінімуму (далі – ПМ) для працездатних осіб: із 1 січня – 2 102 грн, із 1 липня – 2 197 грн, із 1 грудня – 2 270 грн.

Місячний розмір мінімальної заробітної плати (далі – МЗП) становить 4 723 грн, погодинний – 28,31 грн (Закон від 14.11.19 р. № 294-IХ).

Відповідно змінюються дані, необхідні для проведення розрахунків у 2020 році (див. огляд). Із 1 січня набуває чинності Закон від 17.01.19 р. № 2671-VII, яким визначено основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг. Надавачами таких послуг можуть бути юридичні та фізичні особи, фізичні особи – підприємці, включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

Надавачі послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.  До недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, громадські об’єднання, благодійні, релігійні організації, фізособи-підприємці та фізособи, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності.

До працівників – надавачів соціальних послуг державного/комунального та недержавного секторів належать фахівці та професіонали (соціальні працівники, фахівці із соціальної роботи, соціальні менеджери та ін.) та соціальні робітники.

  • Із 1 січня реалізація державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій здійснюється відповідно до Закону від 19.10.17 р. № 2168-VIII для всіх видів медичної допомоги.
  • Із 1 січня запроваджується реімбурсація вартості лікарських засобів, передбачених програмою медичних гарантій.
  • Із 1 січня страховики, які здійснюють види страхування інші, ніж страхування життя, запроваджено методи розрахунку технічних резервів не менше ніж на календарний рік, а зміни до обраних методів і формул розрахунку протягом календарного року не вноситимуться (розпорядження Нацкомфінпослуг від 18.09.18 р. № 1638).
  • Із 1 січня ПФУ  надає електронні послуги через мобільний додаток доступу до персональної сторінки користувача послуг (постанова правління ПФУ від 08.08.19 р. № 11-3).
  • Із 1 січня установлено тарифи на оплату послуг, пов’язаних із виплатою і доставкою пенсій та грошових допомог населенню в готівковій формі: у місті – 1,15 % суми відповідної виплати (далі – сума); у селі, селищі міського типу – 2,3 % суми (постанова КМУ від 04.12.19 р. № 987).
  • Із 2 січня застосовується Технічний регламент щодо вимог до екодизайну для побутових барабанних сушильних машин, затверджений постановою КМУ від 19.06.19 р. № 534. Із 6 січня застосовується форма митної декларації М-16, затверджена постановою КМУ від 21.05.12 р. № 450, в редакції постанови КМУ від 27.11.19 р. № 979 (далі – Постанова № 979). Електронна митна декларація М-16 вважається оформленою у разі внесення до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення відмітки про завершення оформлення та накладення на таку декларацію КЕП зазначеної посадової особи.
  • Із 6 січня застосовується також перелік товарів, увезення яких на митну територію України та/або переміщення територією України прохідним та внутрішнім транзитом здійснюється за умови обов’язкового надання митним органам забезпечення сплати митних платежів, затверджений постановою КМУ від 21.05.12 р. № 461, в редакції Постанови № 979.
  • Із 13 січня у розрахункових документах на переказ коштів будуть виключені реквізити «Код банку платника» і «Код банку отримувача», оскільки міжнародний номер банківського рахунка IBAN уже містить цю інформацію. Із реквізитів банків платника та отримувача треба буде зазначати лише їхнє найменування (можна скорочено за умови, що інформації буде достатньо для однозначної ідентифікації банку (філії)). Банки самостійно внутрішніми правилами регулюють організаційні питання здійснення розрахунків із використанням чекової книжки (чека).
  • До 31 грудня 2020 року банки мають право приймати до виконання розрахункові чеки, у бланках яких зазначено реквізит «Код банку» за формами, наведеними в Інструкції, затвердженій постановою Правління НБУ від 21.01.04 р. № 22 (без урахування змін, затверджених постановою Правління НБУ від 06.11.19 р. № 127).
  • До 15 січня небанківські установи, які подали документи про видавання ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків та щодо яких до 15 листопада 2019 року Нацбанк не прийняв рішення про видавання/відмову у видаванні ліцензії, повинні подати до НБУ інформаційну довідку згідно з додатком 4 до Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 17.08.17 р. № 80 (постанова Правління НБУ від 06.11.19 р. № 128).
  • Із 16 січня набуває чинності Технічний регламент енергетичного маркування водонагрівачів, баків-акумуляторів та комплектів із водонагрівача і сонячного обладнання. Установлено, що зазначені товари, які уведені в обіг до 16 січня і не відповідають усім чи окремим вимогам цього Техрегламенту, можуть бути надані на ринку до 16 липня 2020 року (тобто протягом шести місяців із дня набрання чинності наказу Мінрегіону від 19.04.19 р. № 100).
  • Із 19 січня уводиться в дію Закон від 20.09.19 р. № 122-IX (далі – Закон № 122), направлений на захист прав споживачів фінпослуг. Унесено зміни до законодавства, зокрема: до КУпАП. Уводиться відповідальність у вигляді штрафу, який накладається на посадових осіб, фізосіб-підприємців у розмірі від 50 до 100 НМДГ (від 850 до 1 700 грн), за ненадання, несвоєчасне надання споживачу фінпослуг інформації про умови надання послуги та іншої інформації, яка має надаватися згідно із законодавством, а також надання інформації про фінпослугу, учасника ринку фінпослуг із неточними або недостовірними відомостями. Розмір штрафу подвоюється у разі повторного порушення протягом року (ч. 5 та 6 ст. 1561);  до Закону від 12.07.01 р. № 2664-III, який, зокрема, доповнено: термінами: споживач фінансових послуг (фізособа, яка отримує або має намір отримати фінпослугу для задоволення особистих потреб, не пов’язаних із підприємницькою, незалежною професійною діяльністю, далі – споживач) та клієнт (фізособа (у т. ч. споживач фінпослуг), фізособа-підприємець або юрособа, яка отримує або має намір отримати фінпослугу; ст. 31, якою визначено принципи захисту прав споживачів; ст. 411 про відповідальність за порушення прав споживачів. Регулятори (НБУ, Нацкомфінпослуг, НКЦПФР) застосовують до фінустанов, інших СГ, що надають фінпослуги, та осіб, які надають посередницькі послуги на ринках фінпослуг, у тому числі кредитних посередників, штрафні санкції у розмірі: а) від 300 до 600 НМДГ (від 5 100 до 10 200 грн) за кожен випадок: ненадання, надання не в повному обсязі чи надання недостовірної інформації споживачу перед укладенням договору про надання фінпослуг (далі – договір), якщо відповідно до закону подання інформації про умови надання таких послуг та їх обсяг є обов’язковим; ненадання за запитом споживача проєкту договору, якщо це передбачено законом; ненадання споживачу примірника договору та додатків до нього (за наявності); непроведення оцінки кредитоспроможності споживача перед укладенням договору, якщо її обов’язкове проведення передбачено законом; укладення договору не в письмовій формі (якщо це передбачено законом); неповідомлення споживача про відступлення зобов’язання за договором (якщо це передбачено законом);  б) від 500 до 800 НМДГ (від 8 500 до 13 600 грн) за кожен випадок збільшення в односторонньому порядку фіксованої процентної ставки або неповідомлення споживача у строк та порядку, що встановлені законом, про зміну змінюваної процентної ставки.  До 19 березня регулятори мають узгодити свої нормативно-правові акти із Законом № 122. 
  • Із 19 січня вимоги Техрегламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки (далі – ЗВТ), затвердженого постановою КМУ від 13.01.16 р. № 94, не поширюються на законодавчо регульовані ЗВТ, що є медичними виробами та/або медичними виробами для діагностики in vitro (постанова КМУ від 10.07.19 р. № 598).
  • Із 19 січня набуває чинності Закон від 21.12.17 р. № 2264-VIII (крім окремих норм), згідно з яким: корми, які відповідають вимогам, що діяли до 19 січня 2020 року, але не відповідають вимогам цього Закону (крім розд. V), після зазначеної дати можуть перебувати в обігу до закінчення мінімального строку зберігання, але не довше 19 січня 2021 року, а корми, які були марковані до 19 січня 2021 року, – до закінчення мінімального строку зберігання; у разі відсутності експлуатаційного дозволу на потужність, що є діючою на 19 січня 2020 року, оператор ринку, відповідальний за таку потужність, повинен отримати на неї експлуатаційний дозвіл до 19 січня 2021 року.
  • Експлуатаційний дозвіл, що діє на 19 січня 2020 року, продовжує діяти та не потребує заміни; потужності, які на день набрання чинності цього Закону вже мають експлуатаційний дозвіл, але відповідно до положень цього Закону підлягають лише державній реєстрації, автоматично вносяться компетентним органом до Державного реєстру потужностей із виробництва та обігу кормів. Після 19 січня 2020 року дозволяються: виробництво та обіг кормових добавок – до закінчення відповідних строків дії їх реєстрації; виробництво та обіг готових кормів та преміксів за наявності на цю дату дійсних реєстраційних посвідчень, виданих на відповідні готові корми та премікси, – протягом 5 років.
  • Із 19 січня набувають чинності документи, затверджені на виконання норм Закону № 2264, зокрема: форма Декларації про відповідність кормів вимогам законодавства про корми для операторів ринку, які діють виключно як продавці та здійснюють лише реалізацію кормів, без зберігання кормів на належних їм потужностях; перелік матеріалів, реалізація та використання яких для потреб годівлі тварин є обмеженими чи забороненими; Порядок формування та ведення Державного реєстру потужностей із виробництва та обігу кормів. Із 16.08.22 р. набудуть чинності вимоги до інформації про особливості складу кормового матеріалу (обов’язкової декларації), а також кормової суміші (обов’язкової декларації); до маркування кормових добавок, кормів; додаткові вимоги до маркування кормових добавок та преміксів тощо (наказ Мінагрополітики від 06.05.19 р. № 241).
  • Із 23 січня набуває чинності Перелік національних стандартів, що ідентичні гармонізованим європейським стандартам та відповідність яким надає презумпцію відповідності обладнання, що працює під тиском, вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 16.01.19 р. № 27 (наказ Мінсоцполітики від 06.08.19 р. № 1200). Із 23 січня набуває чинності Технічний регламент приладів, що працюють на газоподібному паливі, затверджений постановою КМУ від 04.07.18 р. № 814. Установлено, що надання на ринку або введення в експлуатацію приладів, що працюють на газоподібному паливі, які відповідають вимогам Техрегламенту, затвердженого постановою КМУ від 24.09.08 р. № 856, та введені в обіг до 23 січня 2020 року, не може бути заборонено або обмежено з причин невідповідності таких приладів вимогам Техрегламенту № 814.
  • Із 23 січня набуває чинності Технічний регламент обладнання, що працює під тиском, затверджений постановою КМУ від 16.01.19 р. № 27 (далі – Техрегламент № 27). Надання на ринку та/або введення в експлуатацію обладнання, що працює під тиском, яке відповідає вимогам Техрегламенту, затвердженого постановою КМУ від 19.01.11 р. № 35, та введено в обіг до 23.01.20 р., не може бути заборонено або обмежено з причин невідповідності такого обладнання вимогам Техрегламенту № 27. 
  • Із 24 січня запроваджується ліцензування діяльності з видобування уранових руд (зараз ліцензуванню підлягає лише діяльність із перероблення таких руд) (Закон від 18.09.19 р. № 107-IX). 
  • Із 29 січня набуває чинності Закон від 02.10.19 р. № 143-IX про внесення змін до законодавства, яке регулює сферу космічної діяльності. Суб’єктами такої діяльності зможуть бути підприємства, установи та організації будь-якої форми власності та організаційно-правової форми. СГ приватної форми власності, які мають намір провадити космічну діяльність, повинні подати центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізацію державної політики у сфері космічної діяльності, декларацію про провадження господарської діяльності у цій сфері відповідно до порядку, передбаченого КМУ. Визначено перелік окремих видів космічної діяльності, яка провадиться на підставі дозволу (видається безплатно). Подавати заяву на одержання (переоформлення, анулювання) дозволу можна буде в паперовій або електронній формі на вибір заявника. Очікується, що реалізація цього Закону сприятиме збереженню науково-технологічного потенціалу космічної галузі України та залученню приватного капіталу до новітніх технологічних розробок. Протягом 2020 року оператори телекомунікацій повинні провести випробування показників якості своїх послуг, які включені до переліків показників якості послуг: фіксованого телефонного зв’язку; послуг рухомого (мобільного) зв’язку та з доступу до Інтернету, рівні яких підлягають обов’язковому оприлюдненню операторами телекомунікацій у 2021 році (додатки 1–3 до рішення НКРЗІ від 03.12.19 р. № 581). 

Екологія. Сільгосппродукція

  • уведено в дію Закон від 28.02.19 р. № 2697-VIII, яким затверджено основні засади (стратегія) державної екологічної політики України на період до 2030 року. Очікується, що реалізація Закону дасть змогу, зокрема: поліпшити стан навколишнього природного середовища до більш безпечного для екосистем та населення рівня з урахуванням європейських вимог до його якості; ліквідувати залежність економічного зростання від збільшення використання природних ресурсів і енергії та підвищення рівня забруднення навколишнього природного середовища; зменшити втрати біо- та ландшафтного різноманіття і сформувати цілісну та репрезентативну екомережу; удосконалити систему екологічно невиснажливого використання природних ресурсів; мінімізувати забруднення ґрунтів небезпечними забруднюючими речовинами та відходами; забезпечити перехід до системи інтегрованого екологічного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та розвиток природоохоронної складової в галузях економіки. До основних засад додаються показники оцінки реалізації державної екологічної політики на базовий 2015 рік, 2020, 2025 та 2030 роки.
  • Із 1 січня набули чинності окремі норми наказу Мінагрополітики від 12.03.19 р. № 118, які стосуються вимог до безпечності та якості молока і молочних продуктів. До операторів ринку молока та молочних продуктів (крім тих, що експортують або заявили компетентному органу про готовність до експорту таких товарів) застосовують допустимі рівні критеріїв кількості мікроорганізмів не більше ніж 500 тис. КУО/мл і кількості соматичних клітин не більше ніж 500 тис./мл; для сирого молока безпосередньо перед переробленням – кількості мікроорганізмів не більше ніж 1 500 тис. КУО/мл.

Державна реєстрація. Електронні довірчі послуги

  • набув чинності Закон від 20.09.19 р. № 123-IX, яким із метою узгодження українського законодавства з європейським унесено зміни до деяких законодавчих актів, які вдосконалюють правову охорону географічних зазначень (найменування місця, що ідентифікує товар, який походить із певного географічного місця та має особливу якість, репутацію чи інші характеристики, зумовлені головним чином цим географічним місцем походження, і хоча б один з етапів виробництва якого здійснюється на визначеній географічній території).  Так, згідно зі змінами, унесеними до Закону від 16.06.99 р. № 752-XIV, право на держреєстрацію географічного зазначення має об’єднання осіб (незалежно від її організаційно-правової форми або складу), які в зазначеному географічному місці виробляють товар та/або видобувають, та/або переробляють сировину для товару, особлива якість, репутація чи інші характеристики якого зумовлені цим географічним місцем. Одна фізична або юридична особа має право на реєстрацію географічного зазначення, якщо: вона є єдиним виробником, який у цьому географічному місці виробляє товар та/або видобуває, та/або переробляє сировину для товару та бажає подати заявку на реєстрацію географічного зазначення; географічна територія, на якій здійснюється виробництво (видобування) та/або перероблення, та/або приготування товару, має характеристики, які істотно відрізняються від прилеглих територій, або характеристики товару відрізняються від товарів, вироблених на прилеглих територіях (ст. 9 Закону № 752). Будь-яка фізична чи юридична особа, яка відповідає вищеназваним умовам, може подати до Мінекономіки заяву про внесення до Держреєстру України географічних зазначень відомостей про особу, яка має право використовувати зареєстроване географічне зазначення.  Одночасно подається документ спеціально уповноваженого органу, який підтверджує, що ця особа виробляє товар у географічному місці, зазначеному в Реєстрі, а характеристики товару відповідають специфікації товару або документу, передбаченому ч. 6 ст. 10 Закону № 752. За подання заяви сплачується збір.
  • Із 1 січня застосовуються вимоги до технічних засобів, процесів їх створення, використання та функціонування у складі інформаційно-телекомунікаційних систем під час надання електронних довірчих послуг, затверджені наказом Мін’юсту від 18.11.19 р. № 3563/5/610 (далі – ЕДП, Вимоги, Наказ № 3563). Кваліфіковані надавачі ЕДП, замовники, розробники та виробники засобів кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) чи печатки, організації, які використовують ЕДП під час електронної взаємодії фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участі третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях мають містити власноручний підпис, а також автентифікації в інформаційних системах, в яких обробляються такі електронні дані та володільцями інформації в яких є органи державної влади та місцевого самоврядування, держпідприємства мають застосувати Вимоги до технічних засобів, установлених Наказом № 3563, та особистих ключів, генерацію яких здійснено до 1 січня, до закінчення строку чинності відповідних кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів, але не пізніше 6 листопада 2020 року. Суб’єкти правових відносин у сфері ЕДП, що використовують у своїй діяльності кваліфіковані сертифікати відкритих ключів, застосовують КЕП: в межах країни з метою забезпечення електронного документообігу та електронної автентифікації осіб відповідно до переліку документів, визначеного пп. 1 п. 3 Наказу № 3563, для транскордонного співробітництва з будь-якою метою (пп. 2 п. 3 цього наказу).
  • Звітність
  • Із 1 січня скасовано подання платниками податків Звіту про суми податкових пільг, затвердженого постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1233. Тепер суб’єкти господарювання, які не сплачують податки та збори у зв’язку з отриманням податкових пільг, ведуть облік сум таких пільг і відображають інформацію про них у податковій звітності, що подають до контролюючого органу в строки, установлені Податковим кодексом (далі – ПК): код пільги за кожним видом податкових пільг та її найменування згідно з Довідником пільг, форма та порядок ведення якого затверджуються ДПС; сума податку (збору), не сплаченого до бюджету у зв’язку з отриманням податкової пільги (вивільнені від оподаткування кошти);  строк користування податковою пільгою у звітному періоді: число, місяць, рік початку та закінчення користування пільгою. Якщо строк користування пільгою установлено до початку звітного періоду і продовжується після його закінчення, такий строк збігається з датою початку та закінчення зазначеного періоду;  сума податкової пільги, що використана за цільовим призначенням, – обсяг пільг за платежами відповідно до Довідника пільг у разі їх цільового використання (постанова КМУ від 31.10.18 р. № 891). Із
  • 1 січня набули чинності зміни до форми податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Мінфіну від 20.10.15 р. № 897. Декларацію доповнено новим додатком ПП «Інформація про суми податкових пільг», а таблицю «Наявність додатків» під основною частиною декларації – графою для зазначення наявності додатка ПП. Про ці та інші зміни див. в огляді. 
  • Із 1 січня набули чинності зміни до Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307 (далі – Порядок № 1307), унесені наказом Мінфіну від 17.09.18 р. № 763. Згідно з доповненням, унесеним до п. 14 цього Порядку, установлено нові вимоги до складання податкових накладних (далі – ПН) за щоденними підсумками. Тепер вони заповнюються у звичайному порядку (див. ІПК ДПС від 28.11.19 р. № 1639/5/99-00-07-03-02-16/ІПК).
  • Відтепер платники податків подаватимуть за новою формою декларацію про майновий стан і доходи, затверджену наказом Мінфіну від 02.10.15 р. № 859. 
  • Із 1 січня торговці цінними паперами зобов’язані складати та подавати до НКЦПФР квартальні адміністративні дані про свою професійну діяльність на фондовому ринку, які складаються: із довідки про склад активів торговця ЦП станом на останній день звітного кварталу (крім банків); довідки про зобов’язання торговця ЦП станом на останній день звітного кварталу (крім банків); довідки про складові власного капіталу торговця ЦП станом на останній день звітного кварталу (крім банків); довідки про фінансові результати та інший сукупний дохід торговця ЦП, отримані протягом звітного року (крім банків). Форми довідок містяться у нових додатках 16–19 до Положення, затвердженого рішенням НКЦПФР від 25.09.12 р. № 1283. Квартальні дані, що містять проміжну фінзвітність (крім банків) та місячні адміністративні дані за останній місяць звітного кварталу подаються до центрального апарату НКЦПФР не пізніше останнього числа місяця, що настає за звітним кварталом (рішення НКЦПФР від 26.09.19 р. № 562).
  • Із 1 січня безплатні програмні РРО мають бути доступними для тестування платниками податків (Указ Президента України від 17.10.19 р. № 761/2019).
  • Оподаткування
  • Із 1 січня до 31 грудня 2021 року тимчасово звільняються від обкладення ПДВ операції з вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту насіння свиріпи або ріпаку (товарна позиція 1205 згідно з УКТЗЕД) (п. 63 розд. ХІХ ПК).
  • Із 1 січня 2020 року до 1 січня 2025-го продовжено період обкладення ПДВ за нульовою ставкою операцій підприємств з інвалідністю (Закон від 05.12.19 р. № 344-IX). Ідеться про постачання товарів та послуг, що безпосередньо виготовляються підприємствами та організаціями громадських організацій інвалідів, які засновані такими організаціями та є їхньою власністю, де кількість інвалідів, які мають там основне місце роботи, становить протягом попереднього звітного періоду не менше 50 % середньооблікової кількості штатних працівників, а фонд оплати праці таких інвалідів протягом звітного періоду – не менше 25 % суми загальних витрат на оплату праці, що відносяться до складу витрат виробництва (п. 8 підрозд. 2 розд. XX ПК).
  • Із 1 січня до рішень про встановлення туристичного збору та/або про внесення змін до таких рішень, прийнятих сільською, селищною, міською радою або радою об’єднаної територіальної громади, застосовуються вимоги пп. 4.1.9, 12.3.3, 12.3.4, 12.4.3 та п. 12.5 ПК та Закону від 11.09.03 р. № 1160-IV (п. 52 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). Із 1 січня по 31 грудня 2020 року розмір ставки податку на дохід від операцій із випуску та проведення лотерей, визначений пп. 14.1.271 ПК, становить 28 % (п. 48 підрозд. 4 розд. ХХ ПК).
  • Із 1 січня по 31 грудня 2020 року збільшено ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну порівняно із 2019 роком. Мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку з тютюнових виробів становить 1 213,61 грн за 1 000 штук: сигарет без фільтра, цигарок та сигарет із фільтром (коди товару (продукції) згідно з УКТЗЕД 2402 20 90 10 та 2402 20 90 20 відповідно) (п. 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).
  • Із 1 січня застосовуються норми: п. 1281.1 ПК – до розпорядника акцизного складу (далі – АС), на АС якого розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1 000 м3. Згідно із цією нормою штраф становить 20 000 грн за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з АС або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового. Штраф за повторне порушення протягом року зростає до 50 000 грн (п. 18 підрозд. 5 розд ХХ ПК); п. 1281.3 ПК, згідно з яким у разі неподання своєчасно з вини розпорядника АС органу ДПС електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, накладається штраф у розмірі 1 000 грн за кожний неподаний електронний документ (п. 25 підрозд. 5 розд. ХХ ПК). Додамо, що Верховною Радою прийнято Закон, яким переглянуто строки та порядок застосування штрафних санкцій за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на АС. Згідно із законопроєктом від 25.10.19 р. № 2317 (далі – Проєкт № 2317) норми п. 1281.1 та 1281.3 ПК починають застосовуватися з 1 квітня 2020 року. Також згідно із Проєктом № 2317 СГ, який до 1 липня 2019 року не підпав під визначення платників податку згідно з п. 212.1 ПК, а з 1 липня 2019 року зареєстрований платником податку, має право одноразово до 20 січня 2020 року включно подати заявку на поповнення обсягу залишку пального в СЕАРП СЕ без сплати акцизного податку окремо за кожним АС/АС пересувним та заяву про проведення документальної перевірки контролюючим органом достовірності даних, зазначених у такій заявці, якщо обсяги пального, наведені в заявці, відповідають одночасно умовам, визначеним новим п. 29 підрозд. 5 розд. ХХ ПК.
  • Із 1 січня набуває чинності ст. 233 ПК, відповідно до якої для перевірки повноти декларування та сплати акцизного податку платниками податку з обсягів увезеного на митну територію України, виробленого та реалізованого на митній території України пального або спирту етилового здійснюється автоматичне зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального, показників обсягів обігу спирту етилового. Проєктом № 2317 передбачено перенесення дати набуття чинності цієї норми на 1 квітня 2020 року.
  • Із 1 січня застосовуються вимоги до обладнання витратомірами-лічильниками вітчизняних підприємств, на яких переробляються нафта, газовий конденсат, природний газ та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх перероблення в готову продукцію (пальне), та вимоги до таких підприємств стосовно щоденного формування даних про добовий фактичний обсяг реалізованого пального, а також відповідальність для таких підприємств за порушення цих вимог (п. 27 підрозд. 5 розд ХХ ПК).

Антикорупційне законодавство

Із 1 січня набуває чинності Закон від 17.10.19 р. № 198-IX, яким унесено зміни до законодавства щодо викривачів корупції, зокрема: 

1. Закон від 14.10.14 р. № 1700-VII (далі – Закон № 1700) доповнено ст. 531–539, норми яких: забезпечують умови для повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень (далі – корупція);  установлюють порядок перевірки за повідомленням викривача; визначають права та гарантії захисту викривача та його близьких осіб;  гарантують захист трудових прав викривача. Так, викривачу, його близьким особам не може бути відмовлено у прийнятті на роботу, їх не може бути звільнено чи примушено до звільнення, притягнуто до дисциплінарної відповідальності чи піддано з боку керівника або роботодавця іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова у призначенні на вищу посаду, зменшення зарплати тощо) або загрозі таких заходів впливу у зв’язку з повідомленням про можливі факти корупції; забезпечують право викривача на конфіденційність та анонімність, на отримання інформації; установлюють юридичну відповідальність викривача тощо.

2. КУпАП установлено штраф за незаконне розголошення або використання в інший спосіб особою у своїх інтересах чи в інтересах іншої фізичної або юридичної особи інформації про викривача, його близьких осіб чи інформації, що може ідентифікувати зазначених осіб, яка стала їй (їм) відома у зв’язку з виконанням службових або інших повноважень, у розмірі від 1 000 до 2 500 НМДГ (від 17 000 до 42 500 грн) із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на рік.

3. Цивільний кодекс доповнено нормами, згідно з якими: захист особистих немайнових прав юрособи у зв’язку із завідомо неправдивим повідомленням або неумисним повідомленням недостовірної інформації щодо її посадової чи службової особи про можливі факти корупції та інші порушення Закону № 1700 здійснюється у такому ж обсязі, що й особистих немайнових прав фізосіб (ст. 94); фізособа, особисті немайнові права якої порушено внаслідок повідомлення викривачем інформації про можливі факти корупції, має право на відповідь (ст. 277).

4. Кримінальний процесуальний кодекс доповнено ст. 1301, якою установлено порядок виплати винагороди викривачу за повідомлення про корупційний злочин, активне сприяння його розкриттю. Якщо грошовий розмір предмета злочину або завдані державі збитки від такого злочину в 5 000 і більше разів перевищують установлений розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб на час учинення злочину, викривачу виплачується винагорода в сумі 10 % такого розміру або збитку після ухвалення обвинувального вироку суду, але не більше 3 000 мінімальних зарплат, установлених на час здійснення злочину. Конкретний розмір винагороди визначає суд. Не має права на винагороду особа, яка повідомила про корупційний злочин: у рамках угоди у кримінальному провадженні або яка є співучасником злочину, про який вона повідомила; як викривач, маючи при цьому можливість для офіційного повідомлення про злочин у межах своїх службових повноважень.

Із 1 січня набувають чинності норми Закону від 02.10.19 р. № 140-IX, яким унесено зміни до ст. 46 та 52 Закону № 1700. Так, змінами до ст. 46 уточнено перелік відомостей, які наводяться у декларації, що в рамках антикорупційного законодавства подають суб’єкти декларування (зокрема це особи, які надають публічні послуги: аудитори, нотаріуси, приватні виконавці, оцінювачі, а також експерти, арбітражні керуючі, незалежні посередники, члени трудового арбітражу, третейські судді тощо). 

Зокрема, у декларації наводяться відомості: про отримані доходи та витрати суб’єкта декларування або членів його сім’ї, належні їм криптовалюту; кошти, які зберігаються у банку; банківські та інші фінансові установи, у тому числі за кордоном, у яких у суб’єкта декларування або членів його сім’ї відкрито рахунки або зберігаються кошти, інше майно; фінансові зобов’язання суб’єкта декларування або членів його сім’ї, у тому числі залишок позики (кредиту) станом на кінець звітного періоду, зобов’язання за договорами страхування та недержавного пенсійного забезпечення. Дані про об’єкт декларування, що перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, наводяться в декларації, якщо такий об’єкт перебував у володінні або користуванні станом на останній день звітного періоду або протягом не менше половини днів протягом звітного періоду.

Реклама

Із 1 січня реалізується строком на два роки експериментальний проект щодо рекламування на радіо окремих товарів (послуг) та осіб, що їх реалізують (надають). Визначено перелік інформації, яку має подати рекламодавець розповсюджувачу реклами на радіо. Наприклад, у разі реклами: об’єктів будівництва з метою продажу житлових або нежитлових приміщень (у т. ч. із залученням коштів населення); послуг (банківських, страхових, інвестиційних тощо), пов’язаних із залученням коштів населення, або осіб, які їх надають, наводяться номер ліцензії (дозволу), дата її (його) видавання та найменування органу, який видав ліцензію (дозвіл); послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають, – номер, дата видавання дозволу та найменування органу, який його видав (постанова КМУ від 11.12.19 р. № 1024).

Статистична звітність

Зі звіту за січень 2020 року наказами Держстату вводяться в дію оновлені статистичні форми, зокрема, зі статистики:

  • фінансів підприємств № 1-Б (річна) «Звіт про взаєморозрахунки з нерезидентами» (поширюється на юросіб) (наказ від 28.05.19 р. № 174). Під час заповнення форми слід керуватися роз’ясненням Держстату від 28.05.19 р. № 17.4-12/6-19. Із 1 січня визнано недійсним роз’яснення відомства від 16.07.18 р. № 17.4-12/29; 
  • стану ділової активності підприємств № 2К-П (місячна) «Обстеження ділової активності промислового підприємства» (поширюється на юросіб) (наказ від 21.05.19 р. № 163);
  • транспорту № 51-вод (місячна) «Звіт про роботу підприємства водного транспорту» (поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи) (наказ від 14.06.19 р. № 213);
  • промисловості № 1-ПЕ (місячна) «Звіт про економічні показники короткотермінової статистики»;
  • № 1П-НПП (річна) «Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції» (поширюються на юросіб, їхні відокремлені підрозділи) (накази від 31.05.19 р. № 178 та № 182). Під час заповнення форм слід керуватися роз’ясненнями Держстату від 31.05.19 р. № 19.1.2-12/9-19 та № 19.1.2-12/8-19 відповідно;
  • транспорту № 51-авто (місячна) «Звіт про перевезення вантажів та пасажирів автомобільним транспортом», № 51-ца (місячна) «Звіт про основні показники роботи авіаційного підприємства» (поширюються на юросіб, їхні відокремлені підрозділи) (накази від 21.06.19 р. № 223 та від 14.06.19 р. № 211);
  • будівництва № 1-кб (місячна) «Звіт про виконання будівельних робіт» (поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи) (наказ від 21.06.19 р. № 224);
  • населених пунктів та житла № 1-заборгованість (ЖКГ) (місячна) «Звіт про оплату населенням житлово-комунальних послуг» (поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи, які надають населенню житлово-комунальні послуги) (наказ від 22.07.19 р. № 255).